Saturday, July 11, 2015

"الرؤية الإخراجيّة للبروفسّور طلال درجاني في "الليالي البيضاء The directorial vision of Pr. Talal DARJANI in "The white nights"

VIDEO CLIP/ St-Petersburg:
https://youtu.be/sGC_fAkApY4


الشفاء من وباء العزلة لولادة الحب


كما تقلق أشعّة الليالي البيضاء المتسلّلة سكينة الظلمة المرتبكة في سماء وشوارع سان بطرسبورغ، كذلك يربك دوستويفسكي ركود العزلة المستوطنة في زوايا النفس الإنسانيّة بحبّ شديد التميّز في فكرته ومفهومه.
هو الحبّ بصيغته المطلقة ولكن بكلّ أبعاده الحيّة والملموسة.
عشّاق أزليّون في بداية آمال العمر وخواتيمه، الشاب ٢٦ سنة، ناستنكا ١٧ سنة، المستأجر في العشرينات من عمره، وجدّة عجوز لم تعرف الشيخوخة الى قبلها سبيلا، ينقّبون عن الحبّ خلاصاً لهم وتوقاً إلى سعادة حوّلتها العزلة المزمنة إلى ظمأٍ قاتل يستنزف العاطفة المريضة والنفوس العاجزة.
تكشف شخصيّات المسرحيّة وأحداثها عن عبقريّة دوستويفسكي في اختزال وتحديد المعاناة الإنسانيّة بقدسيّتها وخنوعها التي نجح مخرج العمل البروفسّور طلال درجاني في رصدها ومعالجتها بدقّة ووضوح في رؤيته الإخراجيّة:
"الشفاء من وباء العزلة لولادة الحب".
يطالب درجاني في طرحه بحبٍّ أشمل من أي حدود وأجلى من أي تعريفات؛ وهو يضيف بذلك إلى جرأة الكاتب بالمطالبة بالحب غير المشروط ليكون درباً حصريّاً للخلاص والسلام والسعادة الأبديّة...


Healing of the loneliness epidemic for the birth of love.


Like the White nights of st petersburg when rays of light infiltrate the sky and confuse the darkness on the streets to leave them worried and disturbed, Dostoevsky- through love, unique in its very idea and concept- shakes the corners of the human soul to disturb the embedded loneliness.
‎It is absolute love but in its live and tangible dimensions.

Eternal lovers, from hopes of early age to the very last verse of a lifetime: The young man (26 years), Nastanka 17, the tenant in his twenties, and the old grandmother whom aging never found way to her heart. In pursuit of Love for salvation, they are all eager for Happiness after chronic loneliness has turned it into thirst, lethally draining the emotions of their sick and helpless souls. 

Every personage and every event in the play reveals the genius of Dostoevsky in abstracting and identifying the human suffering, both in its Sanctity and servility.

For his part, Pr. Talal Darjani has successfully detected and clearly developed these aspects in his directorial vision: "Healing of the loneliness epidemic for the birth of love", where he calls for a Love beyond limits, a love more evident than definitions. This bold claim of the Stage Director adds to the audacity of the writer, entrenching 'unconditional love' as being the exclusive path to peace, salvation and eternal happiness..


No comments:

Post a Comment