Thursday, August 20, 2015

أسلبة الواقع على خشبة طلال درجاني stylization of reality on Talal DARJANI's stage


يمتاز أسلوب البروفسّور طلال درجاني الإبداعي بقدرته على بلورة مدرسته المسرحيّة الخاصّة القائمة على الدمج بين منهجيّ ستانيسلافسكي ومايرخولد لما احرزه هذان المنهجان من اكتشافات جذريّة قد اسّست لنشأة كبرى المدارس العالميّة في فنّ الإخراج والتمثيل، وهو ينهل حلوله الإخراجيّة من قراءته المتجدّدة لمفهوم الواقعيّة الفنيّة التي طوّرها كلٌّ منهما. 
فقد اعتمد المنهج الواقعي على الصدق الفنّي الذي يحاكي جوهر قوانين الطبيعة التي تخلق فينا العبارة الأصيلة، في حين قد غاصت الأسلبة في البحث عن تجسيد الجوهر المطلق للعبارة الدراميةّ انفعالاً كانت، حركةً، فعلاً، حدثاً ام صراعا. فكان التكامل في توظيفهما في العرض المسرحي إجابة عن معضلات ارهقت فنّ المسرح لقرون. 

 Vsevolod MEYERHOLD فسيفولود مايرخولد
Creative style of Professor Talal Darjani is characterized by its ability to develop its own theatrical school based on the combination of realism and stylization
Those two great systems having basically contributed to the evolution of the theatrical art, have also been at the origin of the foundation of the greatest acting and directing schools in the world.
Professor Darjani's directorial synthesis emphasize his perpetual innovation in the interpretation of the concept of "artistic realism" developed by each of Stanislavski and Meyerhold.
This innovation consists in the adoption of the ideal integration of two fundamental principles: the first being based on the genuine artistic mimesis simulating the essence of the nature laws that creates in us the authentic expression; while the second is diving in the search for the incarnation of the absolute essence of the drama laws and elements like emotions, movements, actions, events or conflicts. 
In fact, this exceptional method has shown great potential to solve artistic and technical dilemmas that had exhausted the theatrical art for centuries.

Constructivism sets- Meyerhold السينوغرافيا البنائيّة- مايرخولد


الرابط أدناه/The link below
تحكيم في تمرين بيوميكانيك  
Meyerhold etude assessment

No comments:

Post a Comment